بیشترین حوادث ترافیکی در استان‌های فارس، خراسان رضوی و تهران رخ می‌دهد

شهروند| «تصادفات رانندگی هر سال جان ١۶‌هزارو۵٠٠ ایرانی را می‌گیرد، این یعنی سهم ١۴‌درصدی تصادفات رانندگی در مرگ‌ومیرها درکشور. همین تصادفات هم میزان مرگ‌های مغزی را درکشور بالا برده است، حالا آمارها نشان می‌دهد مرگ ایرانی‌ها درحوادث ترافیکی از متوسط جهانی و حتی منطقه بیشتر شده است.» اینها بخشی از موضوعاتی است که شنبه‌شب، در نشست مشترک وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت بهداشت عنوان شد. نشستی که با حضور وزیر بهداشت، وزیر راه‌وشهرسازی و مسئولان دو وزارتخانه برگزار شد و در آن تفاهمنامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی میان این دو وزارتخانه به امضا رسید.

باقر لاریجانی، دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در این نشست، وضع بیماری‌های قلبی- عروقی در ایران را نامناسب عنوان کرد و گفت: «منطقه امرو (مدیترانه شرقی) پس از آفریقا بیشترین مرگ‌ومیر از نظر سوانح و حوادث ترافیکی را درجهان دارد که شایع‌ترین قربانیان آن، رانندگان و سرنشینان خودرو و عابرین پیاده هستند.» او با بیان این‌که‌ سال گذشته، حدود ١۶‌هزار نفر از ایرانیان جانشان را درحوادث از دست دادند، افزود: «به دلیل بالابودن تصادف‌های رانندگی، تعداد مرگ مغزی هم درکشور بالاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد وضع مرگ‌ومیر ایرانیان به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از متوسط جهانی و منطقه بیشتر است، این درحالیست که جوانان بیشترین قربانیان تصادفات هستند.» به گفته او، عمده‌ترین قربانیان تصادفات، سرنشینان خودروهای سبک، عابرین پیاده، راکبان موتورسیکلت و رانندگان هستند.دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ادامه از سرعت زیاد، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و وسایل ایمنی به‌عنوان عوامل خطرآفرین در بروز حوادث و سوانح یاد کرد، با این توضیح که: «با وجود اجباری شدن قانون بستن کمربند در ایران که کمک زیادی به کاهش آمار جان‌باختگان این حوادث کرد، اما فقط ۱۰‌درصد از سرنشینان عقب خودرو اقدام به بستن کمربند می‌کنند و به همین دلیل بیشترین آمار مرگ‌ومیر مربوط به سرنشینان عقب خودروست.»به گزارش ایسنا، براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، استان‌های فارس، خراسان‌رضوی و تهران بیشترین حوادث و سوانح ترافیکی را دارند و این آمار در استان تهران نگران‌کننده است، اما از نظر محل وقوع نیز در استان‌های هرمزگان و ایلام حوادث در مناطق و جاده‌های روستایی بالاست.لاریجانی با اشاره به گزارش پزشکی قانونی، بیشترین مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی را مربوط به استان‌های آذربایجان‌غربی، تهران، خراسان‌رضوی و فارس عنوان کرد: «۲۶‌درصد از مرگ‌ومیر ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در درون شهرها، ۶۵‌درصد در جاده‌های برون‌شهری و هفت‌درصد درجاده‌های روستایی رخ می‌دهد.»

حوادث نخستین عامل مرگ کودکان ایرانی است

علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، هم سخنران بعدی این نشست بود. او نخستین عامل مرگ کودکان کشور را حوادث و سوانح اعلام کرد که بیش ازهمه هم درمناطق روستایی رخ می‌دهد: «روزانه معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در جاده‌های کشور تلفات داریم، این یعنی مرگ پنهان. وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند و سرنشینان آن جان خود را از دست می‌دهند، همه از آن اطلاع می‌یابند؛ اما در مرگ‌ومیرهای روزانه بر اثر حوادث و سوانح، جامعه و افکار عمومی خبردار نمی‌شوند، بنابراین باید اقدامات مشترکی در این زمینه انجام شود.» او به اعزام کارشناسان بهداشت برای آموزش به خارج از کشور اشاره کرد: «وزارت بهداشت کارشناسان خود را برای ارتقای ایمن‌سازی جامعه به یکی از دانشگاه‌های سوئد اعزام کرد و درحال حاضر دانش این کار در وزارت بهداشت وجود دارد.»سیاری، در ادامه با اشاره به فراهم کردن خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای حاشیه‌نشین‌ها از استیجاری بودن برخی از مراکز بهداشتی خبر داد: «لازم است با کمک وزارت راه‌وشهرسازی، مراکز بهداشتی را بسازیم و خدمات پایداری را برای ١٠‌میلیون و٢٠٠‌هزار تن از ساکنان این مناطق ایجاد کنیم.»

تصادف‌های رانندگی هر‌سال جان ١۶‌هزار و ۵٠٠ ایرانی را می‌گیرد

احمد کوشا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، هم در این نشست از مرگ سالانه ١۶‌هزارو۵٠٠ ایرانی درپی تصادفات رانندگی خبر داد: «١۴‌درصد مرگ‌ومیرهای کشور به حوادث رانندگی مربوط است و این تصادفات سالیانه، جان ١۶‌هزارو۵٠٠ تن را می‌گیرند.» به گفته او، پس از بیماری‌های قلبی- عروقی، دومین علت مرگ‌ومیر ایرانیان تصادفات رانندگی است: «هر‌سال ٧٠‌هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی- عروقی جانشان را از دست می‌دهند که این عدد معادل ۴۶‌درصد مرگ‌ومیرهای سالانه است.» او ادامه داد: «سرطان، سومین عامل مرگ ایرانیان است که ١٣‌درصد موارد مرگ‌ومیر را شامل می‌شود و با وجود این همه هزینه که برای پیشگیری و درمان سرطان درکشور صورت می‌گیرد، تصادفات رانندگی یک‌درصد بیشتر از سرطان درکشور مرگ‌ومیر ایجاد می‌کند.» به گفته کوشا، بیش از ۵٠‌درصد موارد تصادفات رانندگی درجاده‌های فرعی و روستایی صورت می‌گیرد که عامل مهم آن فرسوده بودن و پایین بودن سطح کیفی خودروهای روستاییان و نیز نبود آموزش کافی برای رانندگی ایمن دربین روستاییان است: «براساس سند کنترل بیکاری‌های غیرواگیر کشور، قرار است تا‌ سال ٢٠٢۵، حداقل ٢۵‌درصد تصادف‌ها درکشور کاهش پیدا کند.»کوشا گفت: براساس یکی از مفاد این تفاهمنامه قرار است رانندگان روستایی درخانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت حاشیه شهرها با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی برای رانندگی ایمن آموزش ببینند.محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت هم در این نشست، با اشاره به ترکیب مرگ‌ومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی گفت: «۲۳‌درصد از مرگ‌ها مربوط به موتورسواران، ۲۲‌درصد عابران پیاده، ۲۳‌درصد مربوط به رانندگان خودرو و ۳۱‌درصد نیز مربوط به سرنشینان خودرو به غیر از رانندگان است و ایران از نظر مرگ‌ومیرهای ناشی از این حوادث درخاورمیانه جایگاه دوم و درجهان جایگاه هشتم را دارد.»حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هم یکی از سخنرانان این نشست بود، او امضای این تفاهمنامه را نوید سرعت بیشتر در کاهش آسیب‌ها، مرگ‌ومیرها و معلولیت‌ها دانست و گفت که وزارت بهداشت از این اقدامات حمایت می‌کند. او اظهار امیدواری کرد تا این برنامه‌ها با حمایت‌های مجلس و دولت پیش رود.

نصب دوربین ثبت سرعت درهر ١٠ کیلومتر راه‌ها

عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی سخنران دیگر این نشست بود، او گفت: «تا پایان ‌سال ١٣٩۶ در هر ١٠کیلومتر از محورهای شریانی کشور یک دوربین ثبت تخلف سرعت نصب می‌شود که می‌تواند میانگین سرعت رانندگان را در راه‌های کشور نشان دهد.» به گفته او، در زمان پیروزی انقلاب اسلامی درمجموع یک‌میلیون و۵٠٠‌هزار دستگاه خودرو درکشور وجود داشت اما اکنون به ١٧‌میلیون دستگاه افزایش یافته است: «در دهه١٣٣٠ جمعیت کشور حدود ۶‌میلیون نفر بود، با افزایش روند جمعیت درکشور، اکنون بیش از ۵۵‌میلیون نفر آنها شهرنشین هستند و استفاده از خودرو و وسایل نقلیه تغییرات زیادی در زندگی شهروندان به وجود آورده است.»آخوندی ادامه داد: «آمارها حاکی از این دارد که ٢٨‌درصد سوانح رانندگی درشهرها و ٧٢‌درصد دیگر درجاده‌ها و راه‌های روستایی اتفاق می‌افتاد، این نشان می‌دهد که باید با انجام برنامه‌های مختلف میزان سوانح رانندگی در شهرها و راه‌ها کاهش یابد.»آخوندی در ادامه خواستار سختگیرانه شدن صدور گواهینامه شد؛ «این امر نیازمند به حمایت همه‌‌جانبه دولت و مجلس است تا صدور گواهینامه تنها برای رانندگان مسلط صادر شود.»

آمار تلفات رانندگی در کشور

١٠‌درصد کاهش یافته است

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در این نشست، از کاهش تلفات رانندگی درکشور خبر داد و گفت: «با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و ارتقای ایمنی در محورهای شریانی کشور، آمار تلفات سوانح رانندگی در‌ سال ١٣٩۴ نسبت به ‌سال قبل از آن ١٠‌درصد کاهش یافته و به ١۶‌هزارو۵٠٠ نفر رسیده است.» او ادامه داد: «در‌ سال ٨۵، میزان تلفات رانندگی ٢٨‌هزار نفر بود که این عدد در‌ سال گذشته به ١۶‌هزارو۵٠٠ نفر کاهش یافت، همه اینها درحالی بود که آمار وسایل نقلیه درکشور همواره روند افزایشی داشته است.» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر نظارت بیشتر بر عملکرد رانندگان ناوگان سنگین در راه‌ها تأکید کرد و افزود: «درصورتی که راننده‌ای کارت سلامت نداشته باشد، برای او کارت هوشمند صادر نمی‌شود و این سبب می‌شود رانندگان نتوانند در راه‌های کشور نسبت به جابه‌جایی مسافر و بار اقدام کنند، ضمن این‌که اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.